Olen tässä miettinyt tuota haun ilmaisua, rulla- vai haukkuilmaisu. Olin melko varma että rullalle täytyy opettaa et ei se haukku ehkä tule. Yks päivä sattui semmoinen juttu et mulla oli kynä kädessä ja Nessa tuli sitä haistelemaan. Jaahas, se on tästä kiinnostunut, aattelin minä ja menin lattialle alas, laitoin sen kynän myös lattiatasoon ja aloin tökkiä sitä Nessaa kohti. Nessahan lähti heti leikkiin ja alkoi hyppiä siinä ympärillä ja siltähän irtos haukku melkein heti. Jes! Sitten tietysti kehumista peliin aina kun se haukahdus tuli ja lopulta otin jo käyttöön hauku-sanan. Ja aina kehu kun tuli. Nyt olen sitä vahvistanut lisää ja se haukku tulee sen kynän kanssa käskystä: hauku. Sitä kun vielä vähän vahvistan, niin sitten otetaankin seuraavassa hakutreenissä ilmaisutreeniä jossa sitä haukutetaan. Siitä sitten pikkuhiljaa metsään ja maalimies palkkaa hetimiten ensimmäisestä haukusta. Nessa on kyllä niin hieno koira kun se hoksaa heti mitä pitää tehdä, kovin oppivainen. Onneksi!

Annin sterilointikin lähestyy, aika sille on 9.12. Kunhan vaan muistais aamulla olla antamatta ruokaa ja muistaa sanoo ellille et stabeilla on von Willebrandin tautia, sitä lievempää muotoa. Annia ei ole testattu joten en tiedä onko terve, kantava vai sairas. Voihan se olla tervekin. Eipä noilla stabeilla ole ollut sen kanssa mitään ongelmia koskaan.